Arribem a l’abril, quan les sorpreses acostumen a ser eliminacions als Play off o campions inesperats, però aquest 2021 segueix trencant tots els guions amb una notícia bomba de mercat. El jugador argentí del Real Madrid, Gabriel Deck, deixarà l’equip blanc de manera inminent per firmar pels Oklahoma City Thunder. La notícia, avançada de manera indirecta pel periodista argentí Carlos Altamirano i hores després confirmada per Chema de Lucas, ha fet esclatar el bàsquet europeu i és un cop molt dur pel Madrid i les seves opcions per aquesta temporada.
El jugador, de 26 anys, ha de firmar en les pròximes hores i tot indica que ho farà per tres temporades. Per què ha passat just ara? Com s’adaptarà a la millor lliga del món? Què pot fer el Real Madrid? El xoc ja està fet, ara hem de començar a analitzar el canvi d’escenari.
L’oportunitat de la teva vida
La decisió de Grabiel Deck de deixar el conjunt blanc a l’abril és com a mínim polèmica i només es pot explicar de dues maneres, més o menys, lògiques: l’oferta és tan bona que no es pot rebutjar i ha volgut assegurar el seu somni sense arriscar-se a patir cap lesió. Aquesta última opció, personalment, no la trobo lògica veient que l’argentí va voler jugar la “final” del Madrid contra el Fenerbahçe (va acabar amb 19 punts en 38:49 minuts jugats).
https://www.youtube.com/watch?v=wTpnc6VNA7ERespecte de l’oferta, encara ens falta per confirmar el sou i si les tres temporades són després d’aquesta o dos més el mes de competició que resta. Però aquesta seguretat a l’NBA és difícil de trobar i, si l’ha acceptat ara, és possible que els Oklahoma City Thunder no li haguessin garantit que mantindrien la proposta a l’estiu
Tot són especulacions (la resposta a aquesta pregunta només la té Deck), però sembla difícil de creure que Gabriel Deck accepti sortir malament de Madrid si no té clar que l’oportunitat de jugar a l’NBA amb les condicions que li ofereixen els Thunder és un tren que ha d’agafar ja o no tornaria a passar.
Deck; encara per fer-se a l’NBA
Gabriel Deck estava mostrant la seva millor versió amb el Real Madrid, pal de paller a l’esquema de Pablo Laso per les seves capacitats físiques i pel seu encert des del triple aquesta temporada (42% d’encert a l’Eurolliga), però encara s’ha de desenvolupar per triomfar a l’NBA.
L’argentí (1.98 m. d’altura i 105 kg. de pes) pot jugar de “3”, de “4” i, fins i tot, de “5” en small ball en moments molt puntuals i té dos vies de desenvolupament. La primera, confirmar-se com un 3/4, però hauria de baixar una mica de pes per poder traspassar tot el joc que hem vist a Europa. La segona, pujar de pes de múscul i convertir-se en un 4/5, imitant el desenvolupament de P.J. Tucker (1.96, 111 kg.).
Si Gabriel Deck s’acostuma a les distàncies dels Estats Units pel que fa al tir i millora el seu físic (com passa amb tots els jugadors que arriben des d’Europa), la competitivitat, lluita i talent defensiu/ofensiu de Gabriel Deck farà la resta i es guanyarà un espai a la lliga. Sent un jugador de rol que pot fer carrera com a suplent de qualitat i titular circumstancial.
Ara bé: són els Oklahoma City Thunder un equip per “La Tortuga”? L’equip, en reconstrucció profunda, no sembla el millor escenari per un rookie de 26 anys. Però, en principi, tindrà un rol assegurat que en qualsevol altre equip més potent. A més a més, amb jugadors com Gilgeous-Alexander i Dort; el desenvolupament d’altres joves com Maledon, Kenrich Williams, Darius Bazley, Moses Brown o Pokusevski, el futur rookie i la capacitat (per espai i assets) de firmar jugadors, el projecte dels Thunder pot ser competitiu molt abans del que s’espera.
Pablo Laso només pot mirar a casa
El Real Madrid no pot fitxar a cap jugador després de la marxa de Deck per l’Eurolliga (sí per l’ACB) i no sembla que hi hagi res al mercat que pugui ser interessant. Per tant, els jugadors que ja hi són a Madrid hauran d’assumir el paper de l’argent,; i totes les mirades es fixen en Usman Garuba.
El jove jugador (19 anys) madridista té les qualitats per complir en el mateix rol que Deck i els seus minuts segur que creixeran en els propers partits… per marxar en d’uns mesos. Garuba sembla tenir assegurat un pick de primera ronda a l’NBA Draft 2021 i l’oportunitat de destacar en els mesos claus de la temporada el pot fer sortir molt abans del previst. Altres jugadors com Trey Thompkins o Alex Tyus també han de fer un pas endavant. Però sembla que o Pablo Laso dona una altra vida extra a aquest equip o és impossible que el Madrid s’apropi al nivell del top europeu encapçalat pel Barça.
Ha fet malament Gabriel Deck marxant així del Real Madrid? Si li preguntes a un aficionat blanc et dirà que sí; però l’NBA no espera a ningú i, si aquesta hi era la millor oportunitat, qui la rebutjaria com a professional? La pilota està en el sostre de l’argentí: ja ha aterrat a la millor lliga del món, ara ha de demostrar que té el nivell per consolidar-se, als Thunder o, després d’algunes temporades, en algun altre equip.
