Una setmana després de confirmar-se un dels grans moviments del mercat de l’ACB amb l’arribada de Joel Parra, directament des de la Penya, les oficines del Barça no paren. En aquest cas, el club ha hagut de jugar a l’estira i arronsa amb el Madrid i un dret de tempteig pel mig per acabar confirmant el fitxatge de Willy Hernangómez. El recent MVP de l’Eurobasket ja és blaugrana per les properes 3 temporades, en el que ha estat, sens dubte, un dels moviments més sonats del mercat fins al moment. Jugador provinent directament des de l’NBA, on ha quallat bons números tot i no acabar mai de tenir els minuts esperats, s’esperava que el Madrid es mogués per ell i dificultés la seva arribada a Barcelona. No ha estat així, amb els blancs més pendents de renovar Tavares i Poirier amb contracte vigent. Així doncs, el grans dels Hernangómez va tancar un acord amb el Barça que ja s’ha materialitzat.
Willy arriba a Barcelona amb ganes de demostrar el que s’olora cada estiu amb la selecció espanyola: és un interior dominant al bàsquet FIBA. Al Barça, tindrà un context immillorable per demostrar-ho, en un projecte que ha canviat de rumb i necessita com el menjar un interior amb punts a les mans, un cop el serial Mirotic es va apropant al seu final. Hernangómez es sumarà a Parra, company de selecció, en aquesta nova aventura a la seva carrera, i podrien no ser els únics espanyols en aterrar al Palau Blaugrana, doncs el seu germà petit Juancho i Dario Brizuela (ja confirmat oficialment a la publicació de l’article) estan sonant fortament per ser les dues següents incorporacions culers.
En aquest article, analitzem el joc del nou fitxatge blaugrana, la seva adaptabilitat dins l’equip i observem si les seves qualitats el faran un jugador determinant per al Barça.
Perfil del jugador
Willy Hernangómez és un pivot de 29 anys i 2’11 metres d’alçada, que fa servir els seus recursos tècnics, sumats a una gran capacitat física, per convertir-se en un jugador molt poderós a la pintura. Les seves qualitats el fan un jugador amb gran capacitat d’anotació, tot i que en defensa sempre se l’ha considerat un jugador poc fiable i tou, tot i ser un jugador fort i mòbil per la seva alçada.
Ofensivament, el gran dels Hernangómez és un jugador completíssim que destaca en pràcticament tots els aspectes. La seva arribada a Europa l’hauria de convertir, al moment, en un dels jugadors més dominants al pal baix. Tot i no tenir un ventall de recursos tan elegants com podrien ser els de Mirotic, la seva alçada i potència física el fan un jugador a tenir molt en compte d’esquena a cistella. A més, és capaç de treure la pilota fora per seguir jugant si la defensa es tanca sobre ell. Però Willy no només destaca al pal baix. També és un gran especialista des de les continuacions de bloqueig directe. La seva capacitat de fixar a jugadors al bloqueig, sumada a la seva potència de caiguda el fan un jugador destructiu en aquesta faceta. El Barça haurà d’aprofitar molt aquestes dues qualitats del seu nou reforç.
A més de tot això, Willy és un pivot que té certa capacitat per córrer la pista, més que la que tenia el jugador a qui ve a “substituir”, Sertac Sanli. I l’altre gran qualitat d’Hernangómez respecte el turc és el rebot ofensiu. Willy és un jugador que té instint per al rebot, acreditant molt bones xifres tant a l’NBA com a FIBA, i un cop capturat és complicat aturar-lo tan a prop de la cistella. Sumarà molt en una faceta on el Barça no ha anat sobrat aquesta temporada. La faceta en la qual té més potencial de millora és el llançament de mitja i llarga distància. Willy no és un tirador, però és capaç d’obrir-se puntualment per llançar. Amb el pas dels anys, el nou fitxatge del Barça ha anat millorant aquest tir fins a convertir-lo en un afegit al seu joc, sense ser la seva especialitat (37 de 121 en triples a l’NBA, 30’6%).
Totes aquestes qualitats han portat a Willy Hernangómez a crear-se una carrera decent a l’NBA, i més que sòlida a Europa cada cop que ha tornat a FIBA a jugar amb la selecció espanyola. Als Estats Units, els seus promitjos de carrera són de 7’3 punts i 5’8 rebots en 15 minuts als 344 partits que ha jugat en 7 temporades allà. Als Knicks, als Hornets i, finalment, als Pelicans, va alternar moments de protagonisme amb altres on va desaparèixer de la rotació. La seva darrera temporada a Nova Orleans va disputar 38 partits i va anotar 6’9 punts i 4’7 rebots. Amb la selecció espanyola, va ser MVP del darrer Eurobasket, anotant 17’2 punts i capturant 6’9 rebots. Sota les ordres d’Scariolo ha guanyat dos Eurobaskets, un Mundial i un bronze Olímpic.
Anàlisi estadístic
Si ens centrem en analitzar el perfil ofensiu de Willy Hernangómez, observem que el nou fitxatge del Barça domina pràcticament tots els registres. Les xifres de les properes gràfiques, que són de la seva darrera temporada a l’NBA i del passat Eurobasket, mostren gran efectivitat en gairebé tots els aspectes anotadors.
Dades ofensives de Willy Hernangómez a l’NBA, temporada 2022/23.
Tipologia | Volum | Punts x possessió | Ranking anotació |
Pick & Roll | 25’6% | 1’12 | 53% (bo) |
Rebot ofensiu | 19’1% | 1’09 | 44% (average) |
Talls | 18’4% | 1’35 | 60% (bo) |
Pal baix | 12’6% | 0’78 | 17% (sota average) |
Spot up | 6’1% | 1’16 | 83% (molt bo) |
Transicions | 5’8% | 1’12 | 51% (average) |
La taula de la seva darrera temporada als Pelicans, ens mostra un Willy efectiu en gairebé totes les accions, a excepció del pal baix. El nou fitxatge del Barça només va intentar 23 postejos sota cistella, dels quals va anotar 10 (29 punts en 37 possessions en total, 0’78 punts per possessió). Una xifra pobra per un jugador com ell, però lògica, donat que a l’NBA no gaudeix de possessions per ell. En la resta d’accions, el madrileny va mostrar-se com un pivot sòlid i amb capacitat d’anotació. El Pick & Roll, que va copar el 25% dels seus llançaments, va suposar-li 1’12 punts per possessió, millor que la mitjana de la lliga.
També va aconseguir registres positius en el rebot ofensiu. Si bé no va aconseguir ser decisiu un cop capturat el rebot, el seu 19% de volum el col·loquen en una posició millor que el 90% de la lliga. També en talls, on va ser més efectiu que el 60% dels jugadors i va utilitzar aquestes situacions més que el 82%. Amb 1’35 punts per possessió, Hernangómez va saber aprofitar la generació dels seus companys per finalitzar situacions sense pilota. Les transicions i l’spot up (llançament sobre recepció), van ser dos aspectes de volum baix, però on també va ser resolutiu.
Dades ofensives de Willy Hernangómez a l’Eurobasket 2022.
Tipologia | Volum | Punts x possessió | Ranking anotació |
Pick & Roll | 26’3% | 1’29 | 81% (molt bo) |
Talls | 23% | 1’21 | 71% (molt bo) |
Pal baix | 16’7% | 1’03 | 81% (molt bo) |
Rebot ofensiu | 15’3% | 1’12 | 71% (molt bo) |
Transicions | 5’3% | 1’45 | 93% (excel·lent) |
Spot up | 3’3% | 1’43 | 94% (excel·lent) |
Pel que fa a les seves xifres al passat Eurobasket 2022, on va guanyar el títol, observem que el seu impacte dins el torneig va ser molt positiu. L’MVP de la competició va ser una bèstia en tots els aspectes anotadors que un pivot ha de tenir. Va ser decisiu en les continuacions de bloqueig directe (1’29 punts respecte un 26% de volum), i també va fer mal en talls i rebot ofensiu. A nivell de volum i eficiència, en gairebé totes les accions el seu rendiment va ser similar al de l’NBA (rol i importància a part). La gran diferència de rendiment va estar al pal baix. A més de tenir un major volum (16’7% i més de 3 possessions per partit), va tenir major efectivitat, anotant més d’1 punt per possessió en aquestes situacions, sent millor que el 81% dels jugadors del torneig en aquesta faceta.
El jugador, que ja havia anat a l’alça en els darrers tornejos amb la selecció, agafant el relleu generacional dels germans Gasol, es va consolidar com una arma de destrucció massiva, xifres en mà, al passat Eurobasket.
Anàlisi comparatiu
Si comparem el rendiment de Willy amb el de la resta de pivots blaugranes, podem veure com pot complementar als seus futurs companys o als jugadors que ja no hi seran. Analitzant la distribució de llançaments, Hernangómez presenta un perfil de finaltizacions força diferent al de tots. De caire finalitzador, la seva producció de tirs és més similar a la de James Nnaji que a la de la resta d’interiors culers de la temporada 22/23. Tant el Willy NBA com el Willy FIBA, mostren un volum de producció superior en bloqueig directe que la resta de pivots. Vesely seria l’altre jugador mínimament comparable al madrileny, tot i que en el cas del txec, la capacitat de rebot ofensiu (8%) i la d’spot up (10%) es diferencia molt de la d’Hernangómez (15% i 19% en rebot ofensiu, i 3% i 5% en spot up, respectivament).

Distribució de llançaments | Josep Escarré
El nou fitxatge blaugrana no té res a veure amb els dos pivots que abandonen la disciplina culer. Sanli i Tobey són dos jugadors que utilitzen molt menys les situacions de pal baix, Pick & Roll i talls que Willy. En canvi, fan servir molt més el Pick & Pop i el llançament exterior sobre recepció. Així, amb l’arribada de Willy Hernangómez, el Barça augmentarà moltíssim la seva presència a la pintura, tot i perdre el preuat tir exterior que li ha anat bé contra cert tipus de pivots com Tavares. Així, la capacitat d’obrir el camp dels pivots culers dependrà de l’evolució en el tir que pugui tenir el nou reforç blaugrana, i la producció en la mitja distància de Jan Vesely.

Distribució de finalitzacions | Josep Escarré
Aquest fet ho mostra també la gràfica de distribució de finalitzacions, amb un Willy Hernangómez que té un perfil molt més similar al de Nnaji que al de la resta d’interiors blaugranes, amb més capacitat d’obrir-se que el madrileny i finalitzar via llançaments exteriors articulats. Tot i així, la producció de Willy ha anat a l’alça les darreres temporades i no és descartable que el Barça vulgui explotar-lo també en aquesta faceta del joc.
Adaptabilitat al joc interior del Barça
Per a acabar d’entendre el que pot suposar el fitxatge d’un jugador com Willy Hernangómez per al Barça, s’ha de fer l’esforç d’imaginar la plantilla que tindran els culers la propera temporada, i veure com encaixa l’ex dels Pelicans dins el bloc. Actualment, el joc interior del Barça té 4 peces confirmades. El propi Willy, Vesely i Nnaji com a pivots, i Oscar Da Silva com a aler-pivot. La sortida de Sanli, Tobey i, a falta d’oficialització, la futura de Mirotic, deixen així el puzle interior blaugrana. A més, a aquests 4 jugadors se’ls han de sumar possibles participacions de Joel Parra i Nikola Kalinic com a aler-pivots. Falta per tancar el fitxatge d’un ‘4’, on els rumors apunten al germà petit del protagonista de l’article, Juancho.
3-4 | Joel Parra | Nikola Kalinic | |
4 | X (Juancho?) | Oscar Da Silva | |
5 | Willy Hernangómez | Jan Vesely | James Nnaji |
Si el Barça tanca així el seu frontcourt, a l’espera de saber que podria passar amb Juancho, sembla clar que falta tir exterior estable. El petit dels Hernangómez podria pal·liar en gran mesura aquesta possible mancança de l’equip, però com el seu fitxatge, a hores d’ara, no deixa de ser un rumor, ens centrem en el que està confirmat. Willy i Da Silva poden ser jugadors optin pel llançament exterior en moments puntuals, però cap dels dos és un especialista. La temporada passada, l’aler-pivot alemany era un bon valor des de les cantonades, però no va tenir un rendiment estable.
El txec Vesely té un rang molt marcat de mitja distància, on és tot un especialista, però rara vegada s’obre a llançar de 3. De Nnaji ni pensar-ho, i els dos alers amb possibilitats de minuts al ‘4’ són jugadors amb mà exterior però cap dels dos és considerat un tirador. Per solucionar aquest futur problema quedarà, doncs, el fitxatge de l’aler-pivot que falta per confirmar. Les baixes de Mirotic, Sanli i Tobey, tres sòlids tiradors, deixen tocat a l’equip en aquesta faceta ben aprofitada l’any passat.
Per la resta d’aspectes, la presència de Willy a la pintura blaugrana és una glopada d’aire fresc per al roster dels catalans. Tenir un pivot amb la seva gravetat en situacions de Pick & Roll serà molt positiu per a alliberar tirs exteriors de qualsevol jugador, així com continuacions curtes i talls de jugadors com Parra o Da Silva. Amb Vesely i, sobretot Nnaji, en un rol lleugerament més defensiu, Willy s’encarregarà de ser un especialista anotador dins aquesta posició. El txec, a més, podrà ser alliberat de minuts i viurà més còmode en un rol de nexe del sistema ofensiu.
Per altra banda, Vesely i Willy podrien arribar a conviure junts a pista, amb el txec fent de ‘4’. La visió espaial de la pista que tenen tots dos, sumada a la capacitat mútua que tenen de jugar a 4-5 metres de la cistella, fa que no es trepitgin espais i puguin gaudir de minuts conjuntament. No es fa difícil imaginar una connexió Vesely-Willy després d’una continuació curta del txec, amb el madrileny fent-se gran a la pintura. Així, pocs contres se li veuen a l’encaix que pugui tenir Hernangómez dins l’engranatge culer, més encara si acaba fitxant el seu germà.
Willy Hernangómez al bàsquet FIBA
Molt s’ha parlat de l’impacte que pot tenir Willy dins el bàsquet FIBA. El seu recent guardó MVP de l’Eurobasket 2022, sumat a l’augment dels seus números, el seu rol i la seva importància dins la selecció espanyola, fan que sigui inevitable pensar que Hernangómez pugui ser un jugador dominant en seu retorn al bàsquet europeu. Pot ser el nou fitxatge blaugrana el millor pivot d’Europa les properes temporades?
És una pregunta complicada, però la resposta no és difícil. Ofensivament parlant, sí. No hi ha cap center a l’Eurolliga que tingui les mateixes capacitats físiques, tècniques i tacte a prop de la cistella que ell. Willy Hernangómez és el pack complet en atac. Potència al pal baix, gran al rebot ofensiu, contundent en les continuacions de bloqueig directe i en vies de millora amb el tir articulat (mitja i llarga distància). L’ex NBA arriba en plena maduresa basquetbolística i és un jugador a qui no li costa gens fer números.
Pivot dominant o números buits?
De la qüestió anterior en sorgeix una nova pregunta pel qual obrirem un nou subapartat de l’article: pot ser Willy un pivot dominant o el seu rendiment seran números buits? És un fet que se sol plantejar en grans estrelles de l’NBA, si la seva dominància és real o només són xifres. Al final, les estrelles de debò porten a guanyar als seus equips. Cert és que, al bàsquet d’avui en dia, els jugadors que marquen el sostre dels equips són els exteriors. Rara vegada és un interior qui marca els tempos del seu equip (Jokic viu en un món a part). Els interiors solen ser els qui s’aprofiten dels avantatges que els generen els exteriors per a sumar.
En aquesta tessitura, amb la selecció espanyola, Hernangómez sempre ha viscut rodejat d’un base que marcava el ritme i li facilitava la feina: Ricky Rubio i Lorenzo Brown. Al Barça, Willy tindrà jugadors com Satoransky, Jokubaitis o Laprovittola. Serà cabdal que es pugui crear una simbiosi base-pivot o exterior-interior per a que el rendiment de tots ells, especialment el del nou ‘5’ culer, sigui òptim. Amb Espanya ha estat ajudat per un bloc que anava a una i una plana exterior liderada per un base pur al servei de l’equip. De ben segur que Willy Hernangómez farà números, però el context que es trobi hauria de ser similar al de la selecció, si el projecte vol explotar al màxim la figura del seu pivot i optar als títols. Veurem com encaixa Grimau totes les peces.
L’encaix defensiu de Willy
Comentàvem a l’inici d’aquest tema que el nou fitxatge blaugrana podia ser el millor pivot d’Europa en atac. Però, i la defensa? A l’inici de l’article es feia menció al seu rendiment defensiu millorable, però al llarg de tot el text ens hem esplaiat en els seus múltiples talents ofensius. Defensivament parlant, és una evidència que el rendiment d’Hernangómez no és d’allò més positiu. Willy destaca tant en atac que sovint s’oblida, però pateix a camp propi. Els números no menteixen, i deixen clar que el nou ‘5’ blaugrana no és Bill Russell. Així i tot, la tendència de millora en l’aspecte defensiu és un fet, i el retorn a FIBA, on els espais són més reduïts, hauria d’ajudar-lo a camuflar algunes mancances.

Registres defensius | Josep Escarré
La comparativa amb els pivots blaugranes de la temporada passada, mostren a Willy un jugador que no es troba còmode quan ha de moure’s molt en defensa. No és el jugador amb la millor lectura defensiva, i tendeix a patir en defenses de bloqueig directe ja sigui per mobilitat o per ser massa conservador. Al pal baix, tot i ser un jugador fort, sol pecar de falta de duresa i determinació. A FIBA, això sí, patirà menys davant interiors més febles que els homes grans de l’NBA.
Al Barça, acompanyat d’interiors atlètics i mòbils com Da Silva, jugadors amb ofici com Kalinic, o amb alçada i quilograms com Parra, pot rebre més ajuda de la que rebria a l’NBA, i veure algunes de les seves mancances defensives pal·liades. Així, l’objectiu del Barça serà amagar a Willy en defensa, per a que pugui destrossar en atac. Els pivots que s’encarregaran d’un òptim funcionament de l’engranatge defensiu seran Vesely i Nnaji.
El fitxatge de Willy, en clau projecte
Per tancar l’article, cal entendre què suposa el fitxatge de Willy Hernangómez per a un projecte com el del Barça. Un projecte que està sumant jugadors de talent nacional com són Joel Parra i Darío Brizuela. Jugadors en creixement o en l’etapa de maduresa esportiva, amb anys de rendiment per davant. El club blaugrana està pensant en present, però també en futur. Crear un projecte d’equip sòlid és una prioritat per a un club a qui no li sobren els diners. La reducció de pressupost a la que s’ha d’ajustar el Barça és un fet, i per això ha de pensar en el demà. Treure’s els grans contractes de sobre i signar-ne d’altres més reduïts és una prioritat.
Willy, als seus 29 anys, és un fitxatge obligat si penses en un equip a mig termini. Rendiment immediat, però solidesa interior per a diverses temporades. A més, la possibilitat que obra el seu fitxatge a l’hora d’ajuntar-lo amb el seu germà Juancho és un fet que no s’ha d’obviar. Si el Barça aconsegueix tancar al menut dels Hernangómez, el seu projecte farà molt bona cara.

Futur blaugrana?
